Výstavní síň Chrudim v Divadle Karla Pippicha
Simona Blahutová (1980, Zlín) absolvovala v letech 2000-2006 pražskou Akademii výtvarných umění v malířských ateliérech Michaela Rittsteina a Vladimíra Skrepla. Po počátečním odhalování falešného lesku módy a reklamy se pustila do historie a ideologií. Velmi překvapivě navrací malbě její vyprávěcí, burcující a historický apel. Její výstavy mívají vtipné názvy, ale stojí za nimi hluboká úvaha o vině, trestu a moci.
Upálím démona v kabrioletu se vrací k atentátu na Heydricha, k jeho důvodům a důsledkům. Jiné cykly obrazů zpracovávají německý protifašistický odboj, ať už Valkyrie nebo Gersteinovy zprávy z vyhlazovacích táborů Belzec, Treblinka a Majdanek, jež byly tak hrůzné, že jim nikdo nevěřil. Malířka připomněla také domácí drama, čihošťský zázrak a srážku jedince – faráře Toufara s mocí.
Simona Blahutová hledá schéma, proč se věci dějí tak, jak se dějí. Má historie nějaký předvídatelný vzorec, nebo postupuje náhodně? A hlavně: jak dění ovlivňují jednotlivci? Kdo je v tomto světě hrdina? Aktuálně se zabývá osmdesátými léty, tzv. druhou studenou válkou, kterou sama zažila, a střetem Východu a Západu, kde nejspíš ani jedna strana není jen bílá nebo černá. Malby vznikají kombinací expresivního a konceptuálního přístupu, působí filmově. Autorka vedle klasických malířských technik užívá koláže, šablony a spreje. Smyslem není malba sama, ale vytvořit prostor pro zamyšlení. Zároveň je to malba v tom nelepším slova smyslu epická. Současní malíři už dávno nestudují na akademii historickou malbu jako Václav Brožík nebo Mikoláš Aleš. Téměř sto let byl tento druh umění zoufale z módy. Teď se zdá, že je to skoro škoda, malířům zbývá jen formalismus a emoce.
Historie je plná silných příběhů. Obrazy mají velkou moc, mnohem větší, než se obecně připouští, a to jak ty namalované, tak ty, které si nosíme v mysli.
- otevřeno ÚT–PÁ 10–13 A 14-17 h, SO, NE 14-17 h
- výstava potrvá do 19.11.2023
- vstupné: 20 Kč